درمان سیاتیک با فیزیوتراپی به عنوان موثرترین روش درمان غیرجراحی سیاتیک توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی ارائه می شود.

درد عصب سیاتیک، نوعی درد شدید و آزاردهنده است که از کمر به پاها کشیده می‌شود. این درد معمولاً در یک طرف بدن احساس می‌شود و می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر افراد بالای 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عصب سیاتیک، بزرگترین عصب در بدن است که از قسمت های انتهایی ستون فقرات شروع شده و از پشت پاها عبور می‌کند. این عصب به احساس و حرکت در پاها کمک می‌کند.

دلایل و علائم سیاتیک

درد عصب سیاتیک اغلب ناشی از فشار بر عصب سیاتیک است. این فشار می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله:

• بیرون زدگی دیسک کمر: این حالت زمانی رخ می‌دهد که دیسک بین مهره‌ای از جای خود خارج می‌شود و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند.
  • تنگی کانال نخاعی: این حالت زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی، فضایی که نخاع در آن قرار دارد، باریک می‌شود و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند.
  • اسپوندیلولیستزی: این حالت زمانی رخ می‌دهد که یک مهره به آرامی بر روی مهره دیگر می‌لغزد و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند.
  • سندرم پیریفورمیس: این حالت زمانی رخ می‌دهد که عضله پیریفورمیس، عضله‌ای که در نزدیکی عصب سیاتیک قرار دارد، دچار اسپاسم یا التهاب می‌شود و به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند.
  • تومورهای نخاعی یا عصب سیاتیک
  • آسیب‌های ناشی از تصادفات

علائم درد عصب سیاتیک عبارتند از:

• درد شدید و گزنده در کمر که به پاها کشیده می‌شود
  • بی‌حسی و گز گز در پاها
  • ضعف در پاها
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در حفظ تعادل
  • در موارد شدید، درد عصب سیاتیک می‌تواند باعث مشکلاتی در کنترل روده و مثانه شود.

تشخیص درد عصب سیاتیک معمولاً بر اساس معاینه فیزیکی و شرح حال بیمار انجام می‌شود. پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن را نیز تجویز کند تا علت فشار بر عصب سیاتیک را مشخص کند.

روشهای درمان

درمان درد عصب سیاتیک معمولاً با روش‌های غیرجراحی انجام می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

• استراحت: استراحت دادن به ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
  • دارو: داروهای مسکن، ضدالتهابی و شل‌کننده‌های عضلانی می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • فیزیوتراپی: درمان سیاتیک با فیزیوتراپی موثرترین روش تسکین علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری است.

جراحی: در شرایطی که روشهای غیرجراحی نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند و علائم در حال پیشرفت باشند ، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. جراحی معمولاً برای افرادی توصیه می‌شود که درد شدید و دائمی دارند یا ضعف یا بی‌حسی شدید در پاها دارند.

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از روش‌ های درمانی موثر برای سیاتیک است. این روش درمانی با استفاده از تکنیک‌ های مختلف، به کاهش درد و بهبود عملکرد عصب سیاتیک کمک می‌کند.

هدف از فیزیوتراپی در درمان سیاتیک، کاهش درد، بهبود عملکرد عصب سیاتیک و پیشگیری از عود بیماری است. این روش درمانی با استفاده از تکنیک‌های زیر انجام می‌شود:

• فیزیوتراپیست با آموزش تکنیک‌های صحیح نشستن، ایستادن، راه رفتن و بلند کردن اجسام، به کاهش فشار روی عصب سیاتیک کمک می‌کند.
  • کشش عضلات سفت و منقبض شده، به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد کمک می‌کند.
  • تحریک الکتریکی به کاهش درد و بهبود عملکرد عصب سیاتیک کمک می‌کند.
  • ماساژ به کاهش درد، بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • تمرینات ورزشی به تقویت عضلات، بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد کمک می‌کند.

تعداد جلسات فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک، بسته به شدت بیماری و پاسخ بیمار به درمان، متفاوت است. معمولاً دوره فیزیوتراپی برای سیاتیک، 4 تا 6 هفته است.

تمرینات ورزشی برای درمان سیاتیک

تمرینات ورزشی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیزیوتراپی در درمان سیاتیک است. این تمرینات به تقویت عضلات، بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد کمک می‌کند.

برخی از تمرینات ورزشی که برای درمان سیاتیک توصیه می‌شود، عبارتند از:

تمرینات کششی
تمرینات کششی به کاهش سفتی و گرفتگی عضلات کمک می‌کند. برخی از تمرینات کششی که برای درمان سیاتیک توصیه می‌شود، عبارتند از:

* کشش عضله راست کننده ستون فقرات
* کشش عضله ران
* کشش عضله همسترینگ
* کشش عضله گلوتئال

تمرینات تقویتی
تمرینات تقویتی به تقویت عضلات اطراف ستون فقرات کمک می‌کند. برخی از تمرینات تقویتی که برای درمان سیاتیک توصیه می‌شود، عبارتند از:

* تمرینات تقویتی عضلات شکم
* تمرینات تقویتی عضلات کمر
* تمرینات تقویتی عضلات ران