فیزیوتراپی ام اس به‌عنوان یک جزء حیاتی در مدیریت بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) در نظر گرفته می شود. این وضعیت عصبی میلیون‌ ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به طیفی از چالش‌ ها و آسیب‌ های فیزیکی می‌شود.

در حالی که هیچ درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد، فیزیوتراپی ام اس با کمک به بیماران در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی، نور امیدی را برای بیماران ایجاد می کند.

ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که سیستم عصبی مرکزی از جمله مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به پوشش محافظ رشته های عصبی به نام میلین حمله می کند که منجر به مشکلات ارتباطی بین مغز و سایر قسمت های بدن می شود.

یکی از مهم ترین چالش هایی که بیماران ام اس با آن مواجه هستند، اختلال حرکتی است. آسیب به اعصاب سیگنال های کنترل کننده حرکت عضلات را مختل می کند و در نتیجه ضعف، سفتی و مشکل در هماهنگی ایجاد می شود. اینجاست که فیزیوتراپی اهمیت پیدا می کند.

فیزیوتراپی ام اس

فیزیوتراپی برای این بیماران با هدف بهبود تحرک ، کاهش عوارض جسمی – حرکتی ام اس و در نهایت بهبود کیفیت کلی زندگی ارائه می شود.

از مهم ترین برنامه های فیزیوتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود قدرت و تحرک عضلانی
فیزیوتراپی بر تقویت قدرت و تحرک عضلانی تمرکز دارد که برای بیماران ام اس ضروری است. از طریق یک برنامه ورزشی مناسب، افراد می توانند کنترل عضلات خود را دوباره به دست آورند و تعادل و هماهنگی را بهبود بخشند.

مدیریت درد
درد مزمن یکی از علائم شایع ام اس است. فیزیوتراپیست ها از تکنیک های مختلفی مانند درمان دستی، گرما درمانی و الکتروتراپی برای کاهش درد و ناراحتی استفاده می کنند.

آموزش راه رفتن
مشکلات راه رفتن در بین بیماران ام اس شایع است. فیزیوتراپیست‌ ها روی آموزش راه رفتن کار می‌کنند و به افراد کمک می‌کنند کارآمدتر و ایمن‌تر راه بروند.

تعادل و هماهنگی
ام اس اغلب تعادل و هماهنگی را مختل می کند. تمرینات و مداخلات فیزیوتراپی این مسائل را هدف قرار داده و خطر سقوط و آسیب را کاهش می دهد.

مزایای فیزیوتراپی برای بیماران ام اس

اکنون که نقش فیزیوتراپی را درک کردیم، بیایید مزایای قابل توجهی را که برای این بیماران ارائه می دهد، بررسی کنیم.

1. بهبود کیفیت زندگی
فیزیوتراپی به افراد کمک می کند تا استقلال خود را بازیابند و کیفیت کلی زندگی خود را با به حداقل رساندن تأثیر علائم مرتبط با ام اس بهبود بخشند.

2. کاهش خستگی
خستگی یکی از علائم شایع و ناتوان کننده ام اس است. فیزیوتراپی از طریق برنامه های ورزشی که به دقت طراحی شده اند، می تواند خستگی را کاهش داده و سطح انرژی را افزایش دهد.

3. افزایش تحرک
مداخلات فیزیوتراپی می تواند به طور قابل توجهی تحرک را افزایش دهد و به بیماران امکان می دهد فعالیت های روزانه را با سهولت بیشتری انجام دهند.

4. تسکین درد
با پرداختن به درد از طریق تکنیک های مختلف، فیزیوتراپی تسکین بسیار مورد نیاز این بیماران را فراهم می کند و به آنها کمک می کند تا زندگی راحت تری داشته باشند.

5. فواید روانی
زندگی با یک بیماری مزمن مانند ام اس می تواند بر سلامت روان فرد تأثیر بگذارد. فیزیوتراپی نه تنها بر سلامت جسمانی تمرکز دارد، بلکه حمایت روانی، کاهش اضطراب و افسردگی را نیز فراهم می کند.

فیزیوتراپی در منزل

از آن جایی که اغلب مبتلایان به ام اس در تحرک و جابجایی دچار مشکلاتی هستند و خروج از منزل و مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی برای آن ها دشوار است ، خدمات فیزیوتراپی در منزل برای این عزیزان بسیار مناسب است.

درمانگران با تجربه ما خدمات فیزیوتراپی ام اس در منزل را با بالاترین کیفیت و بر اساس متدهای روز توانبخشی ارائه می دهند.

آیا فیزیوتراپی برای همه بیماران ام اس مناسب است؟
فیزیوتراپی را می توان متناسب با نیازها و توانایی های فردی بیماران ام اس طراحی کرد. به طور کلی برای اکثر افراد مبتلا به ام اس مفید است.

بیماران ام اس هر چند وقت یک بار باید تحت جلسات توانبخشی قرار گیرند؟
تعداد جلسات فیزیوتراپی بسته به شدت بیماری و اهداف فردی می تواند متفاوت باشد. یک فیزیوتراپیست یک برنامه شخصی ایجاد می کند.

آیا خطراتی در ارتباط با فیزیوتراپی برای بیماران ام اس وجود دارد؟
وقتی فیزیوتراپیست واجد شرایط انجام می شود، فیزیوتراپی برای بیماران ام اس به طور کلی بی خطر است. با این حال، بیان هرگونه نگرانی یا ناراحتی در طول جلسات ضروری است.

کاردرمانی ام اس در منزل