فیزیوتراپی در منزل پس از جراحی یکی از جنبه های مهم مراقبت های بعد از عمل جراحی بخصوص جراحی های ارتوپدی است که نقشی اساسی در افزایش روند بهبودی ایفا می کند.

قبل از پرداختن به جزئیات، بیایید بفهمیم که چرا فیزیوتراپی پس از جراحی ضروری است. پس از عمل جراحی، بدن دچار آسیب فیزیکی می شود که منجر به ضعف، سفتی و کاهش تحرک می شود. فیزیوتراپی به رفع این مشکلات کمک می کند و از عوارضی مانند لخته شدن خون، عفونت ها و ناتوانی های طولانی مدت جلوگیری می کند.

فیزیوتراپی پس از جراحی برای انواع جراحی مناسب است چراکه جراحی به هر حال منجر به ضعف و اختلال در تحرک به مدت هرچند کوتاه شده و توانایی های جسمانی فرد را کاهش می دهد و فیزیوتراپی می تواند کمک زیادی به بازیابی توانایی حرکتی افراد پس از جراحی بکند ، با این حال فیزیوتراپی پس از جراحی های ارتوپدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رایج ترین جراحی هایی که فیزیوتراپی در منزل پس از آن ها توصیه می شود عبارتند از :

جراحی تعویض مفصل
بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران یا زانو قرار می‌گیرند، اغلب به فیزیوتراپی منظم و طولانی مدت برای بازیابی تحرک و قدرت نیاز دارند.

جراحی ستون فقرات
افرادی که پس از جراحی های ستون فقرات، مانند لامینکتومی یا دیسککتومی بهبود می یابند، از فیزیوتراپی در منزل برای بهبود وضعیت بدن و کاهش درد بهره مند می شوند.

جراحی آسیب های ورزشی
پس از آسیب های ورزشی حتی در صورتی که نیاز به جراحی وجود نداشته باشد ، انجام فیزیوتراپی برای بازیابی قدرت و تحرک ورزشکاران ضروری است. جراحی آسیب های ورزشی مانند جراحی ترمیم رباط ها و منیسک زانو نیازمند توانبخشی طولانی مدت با فیزیوتراپی هستند.

جراحی های مغز
پس از جراحی های مغزی که منجر به اختلالات حرکتی می شود ، فیزیوتراپی در منزل ضروری است تا بیماران بتواند توانایی راه رفتن مانند گذشته را پیدا کند.

جراحی دست و اندام فوقانی
پس از جراحی های شانه و دست مانند جراحی سندرم تونل کارپال ، انجام فیزیوتراپی در منزل می تواند کمک زیادی به بهبود ترک اندام فوقانی و تسریع بهبودی کند.

برنامه فیزیوتراپی در منزل

تمرینات ورزشی
برای بازیابی انعطاف‌ پذیری، فیزیوتراپیست‌ها اغلب تمرین‌های دامنه حرکتی ملایم را توصیه می‌کنند. اینها از آتروفی عضلانی و سفتی مفاصل جلوگیری می کنند.

قدرت برای بهبودی سریع بسیار مهم است. فیزیوتراپیست بیماران را پس از جراخی را از طریق تمریناتی که گروه های عضلانی خاصی را هدف قرار می دهند، راهنمایی می کند.

مدالیته های ضددرد
پس از جراحی درد و ناراحتی طبیعی است ، فیزیوتراپیست ها متخصصین تسکین درد هستند و از متدها و مدالیته های ضددرد همچون الکتروتراپی و التراسوند برای تسکین درد بیماران پس از جراحی بهره می برند.

چه مدت بعد از جراحی باید فیزیوتراپی در منزل را شروع کنم؟
زمان بسته به نوع جراحی متفاوت است. برای راهنمایی با جراح یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید، اما در بسیاری از موارد، ممکن است طی چند روز تا یک هفته پس از عمل شروع شود.

آیا تمریناتی وجود دارد که در طول فیزیوتراپی در منزل از آنها اجتناب کنم؟
بله، برخی تمرینات ممکن است برای جراحی خاص شما مناسب نباشند. همیشه توصیه های فیزیوتراپیست خود را برای جلوگیری از عوارض دنبال کنید.

پروسه فیزیوتراپی در منزل معمولا چقدر طول می کشد؟
مدت زمان بسته به جراحی و پیشرفت فردی متفاوت است. می تواند از چند هفته تا چند ماه متغیر باشد.

اگر در حین تمرینات فیزیوتراپی دچار درد شدم چه باید بکنم؟
ناراحتی خفیف طبیعی است، اما در صورت احساس درد شدید، ورزش را متوقف کرده و بلافاصله با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. اجتناب از اعمال بیش از حد فشار ضروری است.